IMPORTER SECURITY FILING / ISF /. REGULACJA 10 + 2 przy wysylkach eksportowych do USA.
Zgodnie z zarządzeniem wydanym przez Amerykańską Służbę Celną U.S. Customs and Border Protection / CBP /, od 26.01.2009 roku amerykańscy importerzy albo ich agenci mają obowiązek dostarczać do Customs and Border Protection dodatkowych informacji związanych z ładunkiem mającym trafić na terytorium USA drogą morską.
Chociaż obowiązek zgłaszania ISF mają importerzy w USA / najczęściej wykonują to za nich agenci, czyli ich spedytorzy lub brokerzy /, dane do ISF muszą zostać podane przez eksporterów, gdyż to oni dysponują większością informacji dotyczących ładunku. W praktyce to eksporterzy wysyłają dane na specjalnym formularzu do importera oraz do spedytora / brokera w kraju wysyłki, który jest przedstawicielem spedytora amerykańskiego. Spedytor lub broker amerykański, po otrzymaniu danych od swojego przedstawiciela z kraju wysyłki, zgłasza w imieniu importera dane do US CBP.
Istotne jest, aby eksporterzy mieli świadomość dotyczącą regulacji ISF, aby na czas wysłać do importera i spedytora / przewoźnika wymagane dane. Rzetelny spedytor / przewoźnik z pewnością sam zgłosi się do eksportera po takie dane i sam poinformuje go o regulacji ISF. Jeśli natomiast tak się nie stanie, a importer np. nie będzie miał informacji, kiedy statek wypływa z portu załadunku, lub będzie ona błędna, to może dojść do sytuacji, że dane nie zostaną zgłoszone na czas.
- ISF zgłasza importer lub jego agent w USA / np. spedytor lub broker zajmujący się obsługą towaru w USA /.
- Termin zgłoszenia danych to nie później niż 24 godziny przed załadowaniem towaru na statek w 1 porcie zaladunku tj. porcie lokalnym np. w Gdynia, Gdansk. Jeśli kontener jest przeładowywany na różne statki w różnych portach tzn gdy mamy do czynienia z transshipmentem to termin 24h dotyczy tego statku na który dokonany jest pierwszy zaladunek .
- Brak zgłoszenia ISF grozi karą pieniężną w wysokości USD 5000 na przesyłkę.
- Nie zgłasza się ISF na ładunki, które są wyładowywane w Kanadzie i Meksyku, a docierają do USA transportem kolejowym lub drogowym.
- ISF ma za zadanie zmniejszyć ryzyko zagrożenia atakiem terrorystycznym na USA / jest uzupełnieniem AMS, ale go nie zastępuje /.
Wiecej informacji dostepne na stronie http://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/10_2faq_0.pdf